Dokumentation (16mm)
»Wie denken die Menschen im heutigen Iran?
Fünf Monate Drehzeit in ausgewählten Institutionen im Stil des Direct Cinema versuchen, eine Antwort zu geben: ›Das Notruftelefon‹, das das Gesundheitsministerium eingerichtet hat; das ›Hilfskommitee des Imam‹, in den ersten Tagen der Revolution von Ayatollah Khomeini für die Armen und Bedürftigen gegründet; die vom Gesundheitsministerium organisierten vorehelichen Sexualerziehungskurse,
die gegen die steigenden Bevölkerungszahlen anzugehen versuchen, und andere Initiativen. Orte, wo alle iranischen Tabus gebrochen werden, und wo man frei über das Leben lachen kann. Zwei Mädchengruppen, eine Gruppe von Frauen in ihren Dreißigern, eine kleinere Gruppe von fünf Paaren zwischen Vierzig und Fünfzig wurden monatelang mit ihrer Zustimmung gefilmt.
Zum ersten Mal sprechen IranerInnen frei von sich selbst, äußern sich gar über ihre tägliche Schizophrenie als eine
Folge der Islamischen Republik, über den Abgrund zwischen öffentlichem und privatem Bereich, über Themen wie die Beziehung zwischen Religion und Sexualität, über ihr eigenes Bedürfnis, an der Tradition festzuhalten, was sie nicht nur zu Opfern, sondern auch zu einem Teil des Systems macht, über ihr Bedürfnis nach individueller Freiheit ...
Ein großes Tableau vom Leben der Frauen in der Islamischen Republik, für Reich und Alt, für die Gebildeten und die Analphabeten, die
Religiösen und die Atheisten, die Verheirateten und die jungen Ledigen.
What is Iran thinking today?
A five months cinema-direct shooting in selected institutions tries to answer this question: ›The Help Line‹, a phone help line created and managed by the ministry of health; ›The Imam’s Relief Committee‹, a charitable body setup by Ayatollah Khomeini at the early days of the revolution, which helps the poor and needy; The compulsory pre-marital sex education classes organized by the Ministry of Health, which try to
invert this trend of population growth: Every new couple has to attend this course before the wedding ceremony; ›The Foundation of Marriage‹, a marriage bureau operated by strict Islamists and Dr. Majd’s group therapy, a psychoanalyst for Tehran’s wealthiest people. Once in a week, groups of ten to twenty people meet in Dr. Majd’s office to speak out, to pread their guts out, to quote a group member, about their problems and their wonderings: A place
where all Iranian taboos are broken, also a shelter to laugh about life that is quite hough.Two groups of female teenagers, one of women in their thirties, and a smaller one made of five couple in their forties, all of them accepted to be filmed for months.
For the first time, Iranian freely speak about themselves, bringing out facts like daily schizophrenia as a result of the Islamic Republic, a gap between public and private areas, like relationships between religion and sexuality,
their awareness of their own remnants of traditions which makes them not only victims of the system, but part of it, or their need for individual freedom…
A picture of women’s life under Islamic Republic, for the rich, the poor, the educated, the illiterate, the religious, the atheistic, the married or the adolescent.
›In all these places, our shooting system remains the same : A team as small as possible, camera operator, sound recordist and director, a team that spends most of its time to observe and to get accepted. We don’t ask any question – neither to the clients, nor to the social workers, even as a debriefing: we just stand there, trying to be invisible and forgotten, and record when it seems interesting to us. The first two months were only about that and getting
authorizations from the ministries as well as from Herasat, the Iranian KGB, from the local boards themselves, and from the people who were filmed, to show the centers daily life besides the meetings themselves.
By filming in places where people talk about their lives, we show what Iran is like today when you scratch the surface clichés, the contradictions of a modern society, of a mega town like Tehran that is expected to live under religious rules written fourteen centuries ago:
A bouquet of surrealistic situations, from the saddest to the funniest.‹(Sou Abadi and Olivier Klein)
Produktion: Rochdale, Olivier Klein, 25 rue Saint Vincent de Paul, F-75010 Paris, France, Tel. +33142812232, Fax +448701694871, e-mail: klein@rochdalegroup.com. www. olivier.klein.freesurf.fr
Gefördert von: French National Cinema Center
Weltrechte: Doc & Co, Catherine Le Clef, 13 rue Portefoin, F-75003 Paris, France, Tel. 01 42 77 56 87, Fax 01 42 77 36 56, e-mail: catleclef@compuserve.com
Preise: Preis der Jan Vrijman Foundation in Amsterdam 2001
BIO-Filmographie
Sou Abadi
Geboren 1968. Sie studierte Mathematik und Physik, dann Anthropologie. Seit acht Jahren arbeitet sie als Cutterin. Davor wirkte sie als Schnitt-Assistentin an einigen französischen Spielfilmprojekten mit (›L’année Juliette‹, ›Himalaya‹, ›Comme un aimant‹). SOS à Téhéran ist ihr erster langer Dokumentarfilm.
Filme (Auswahl):
1994 Iranians of france
1995 The Diagonal Thief (Schnitt, Regie Jean Darrigol, Festival de Cannes).
1999 Letter to Emma (Schnitt, Regie Joseph Simas)
2000 SOS à Téhéran«
(16. Internationales Dokumentarfilmfestival München)